Pokhara!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Esther Bais - WaarBenJij.nu Pokhara!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Esther Bais - WaarBenJij.nu

Pokhara!!!

Door: Petra en Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Januari 2006 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal!!!

De tweede dag in Kathmandu hadden we een druk programma maar gelukkig ook nog even tijd om de stad te zien ware het niet dat we verdwaalde en laat aan kwamen op de plaats van bestemming! Wel mooie tempels gezien en het huis van Kumari, een meisje wat ze als levende godin zien. Ze is als klein meisje uitgekozen omdat ze bepaalde kenmerken vertoond van een godin zoals bv niet bang zijn in het donker (dit wordt getest door haar een nacht alleen in een kamer te laten slapen en dan enge geluiden te maken)en nooit huilen. Ze gaat maar 6 x per jaar naar buiten en de rest van haar tijd zit ze in de tempel. Erg zielig eigenlijk, zelfs haar ouders mogen haar niet bezoeken. Toen gingen we terug via allemaal kleine steegjes dat was erg leuk want je kon goed zien hoe het leven in het drukke Kathmandu is.

Volgende dag 7 uur in de bus naar Pokhara. Onderweg werd het steeds moooier, veel mooie bergen en prachtige natuur. Toen we aankwamen waren we meteen verliefd op Pokhara het is hier superrelaxed. Veel rustiger, groener en schoner. De lucht is fris en de sfeer gezellig. Daarbij een groot meer tussen de bergen en het plaatje is compleet. Het eten is hier trouwens super lekker en heel veel keus voor vegetariers dus ik ben helemaal gelukkig (Voor de duidelijkheid Esther dus).

Volgende dag Les in Nepalees gehad, ontzettend moeilijk want veel woorden zijn met dubbel aa geschreven en er zit totaal geen logica in. Bijvoorbeeld voor man, vrouw, meisje en jongen zijn tig verschillende woorden, er wordt dan gekeken naar leeftijd en kaste. Maar wel wat goede tips gekregen voor het lesgeven straks. Daarna inkopen doen want we zouden de volgende dag de berg opgaan (naar Astam onze woon en werkplek!!) en daar zou het heel koud zijn. Warme slaapzak, jas en sjaal later en het afdingen zat er weer goed in! S'avonds overdracht van de jongens gekregen die nu op onze werkplek zitten, was erg positief en we krijgen er steeds meer zin in. Toen weer uit eten (doen we iedere dag!) en toen nog even wat drinken en dansen in een discotheek. Onderweg naar de disco zagen we dat twee nepalesen ruzie kregen en die vechten echt als een stelletje wijfen! Dus als er 1 ons lastig valt ligt ie zo knock- out. Disco was leuk, veel R&B en indische muziek, denk wel dat we dat snel zat zijn want ze draaien overal dezelfde liedjes. Wel een superleuk blues cafe ontdekt waar ze ook rock draaien dus helemaal onze stijl! Wordt waarschijnlijk onze stamkroeg hier.

Laat slapen en vroeg weer op namelijk 4.30! We moesten namelijk met een busje de berg op om de zonsopgang te kunnen bekijken. Onderweg ging het al mis want we waren veel te zwaar (16 mensen in een klein busje gepropt) dus ar en toe begaf de motor het en dan sprong er snel een nepalees uit om een steen achter een wiel te plaatsen zodat we niet achteruit van de berg af zouden rollen... laatste stukje dan maar lopen wat maakt het uit dacht ik nog maar lopen is wat we 2 dagen gingen doen!!! Beetje jammer want er stond te veel mist dus geen zon gezien... Daarna 1 urr alleen maar omghoog geklommen via een stijle trap, ik was helemaal gesloopt maar Petra liep voorop! Wat gegeten (ipv een mooi uitzicht een muur van mist bekeken...) en weer verder. Heel veel Nepalese kindertjes onderweg die een fotocamera met display erg interessant vinden, als je eenmaal begon met foto's maken kwamen ze overal vandaan en gooide elkaar opzij om zelf tien keer gefotografeerd te kunnen worden. Wel heel mooi om al die Nepalese tafereeltjes te zien, mensen leven hier heel ontspannen er straalt een soort rust van uit waar wij nog wat van kunnen leren! Wat erg leuk om te zien en vertederd is zijn de overal pasgeboren dieren, geitjes, kalfjes, kuikens en puppies. Ondertussen moesten we een berg af en een volgende berg op en dat was superzwaar!!! Beide kanten erg steil en we voelden ons net bergbeklimmers.

Onderweg hoorde Petra rare geluiden, zwaar gegrom. Een andere groep had beweging gezien in de bosjes en ons gids vertelde doodleuk dat hij tijgers rook! Tuurlijk dacht ik, we worden gewoon in de zeik genomen. Helaas boven op de berg aan gekomen en dus bij het huisje waar wij gaan wonen bleek dat er een paar weken geleden een geit was opgegeten door een tijger!!! Deze leven gewoon in het bos rondom ons dorpje!! daar wordt je niet zo heel vrolijk van.

Het huisje is trouwens erg schoon maar wel primitief, alleen koude douche zonder afvoer en frans hurktoilet! Dikke spinnen overal maar het is te doen, wij gaan ons leventje in nederland straks onwijs waarderen. Eigenlijk doen we dat nu al. Sassie de eigenaar van het huis is echt een weirdo. Hij schijnt je kamer in te komen als je je net aan het omkleden bent! hij is wel gewaarschuwd maar ik denk dat hij achterlijk is want flikt het dezelfde avond bij twee groepsgenootjes. Hij ging doodleuk bij hun op de kamer slapen! Deze meiden kwamen toen naar de kamer van Petra en nog een meisje en vroegen of ze bij hun mochten slapen, met z'n tweeeen op een klein bedje (oftewel een plank)dus Peet heeft nauwelijks gslapen. Eigenlijk had die Sassie zijn laatste waarschuwing al gehad van de organistatie maar toch willen we het nog proberen want we hebben het juist zo gezellig met zijn vieren (anders worden we 2 om 2 geplaatst bij andere gezinnen op de berg). Gelukkig is hij de komende 2 maanden veel weg vanwege een cursus in de stad.

Volgende dag weer geen zonsopgang want wederom mistig, gelukkig lieten ze ons dit keer slapen. Lekker ontbijtje (rijstepap)en toen weer op pad, dit keer om onze schooltjes te gaan bekijken. Eerste school was 1 uur en 15 minuten lopen. Wel de moeite waard want het is hier adembenemend mooi!!! Prachtig uitzicht op de bergen en besnedeeuwde toppen. Landschap is supermooi. Na gister wel erg zwaar wat mijn benen wilden echt niet meer. In totaal 4 uur gelopen en 4 schooltjes gezien. Allemaal erg leuk en ontzettend lieve en enthoushiaste kinderen. Wij zijn alle 4 zo blij dat we hier de komende 3 maanden wonen want zoiets maak je nooit meer mee!

Foto's blijft trouwens lastig omdat we bijna geen tijd hebben, moeten nu ook echt gaan slapen want morgen weer om 6.15 op. Pas donderdag weer internet dus tot dan! Iedereen hartstikke bedankt voor de lieve berichtjes, blijven doen want maakt ons helmaal happy! xxx van ons

• 15 Januari 2006 - 18:02

Alex:

Wat een avontuur allemaal, kijk maar uit voor de tijger en vertel tegen sassie maar dat je vriend over een maand komt.

• 15 Januari 2006 - 19:18

Joost:

hmm tijgers, ik zal voor petra mijn tijger (jochie) meenemen dan laat die tijger het wel uit zijn hoofd om wat te flikken. hehe, xxx voor peet

• 16 Januari 2006 - 01:29

Chantal (Schokker):

Sjonge jongens, wat een avontuur! Het is zo leuk om te lezen! Het klinkt allemaal echt heel erg geweldig, behalve dat verhaal van die tijger en van Sassie! Passen jullie op voor beiden? Ik wens jullie natuurlijk ongelooflijk veel plezier toe! Het avontuur is begonnen! XXX Chantal.

• 16 Januari 2006 - 11:06

Veronica En Simon:

Hallo Esther en Petra wat een belevenis,jullie maken heel wat mee daar in Nepal.Maar er zijn natuurlijk ook leuke dingen bij.Wij wensen jullie veel sterkte toe in Nepal,Groeten van Veronica en Simon.

• 17 Januari 2006 - 10:14

Karin:

jullie moeten wel een foto maken als jullie tijgers zien. maar niet in zijn oogjes kijken. grommmm. he en sassie ik zou maar uitkijken voor essie !!! dikke kus

• 17 Januari 2006 - 17:34

Ellen:

Hoi Petra en Esther,

Heel veel plezier gewenst tijdens jullie avontuur de komende maanden.. wat een belevenissen alleen al de eerste paar dagen.. Petra: ik wens je voor donderdag alvast een super leuke verjaardag toe samen met Esther. Maak er iets leuks van!

Edwin en ik vertrekken morgenvroeg naar Lapland, we gaan de kou trotseren en allerlei excursies ondernemen. Je hoort de verhalen vast wel een keertje, we zijn in iedergeval erg benieuwd hoe de kou, sneeuw en zo ons gaan bevallen..

Groetjes uit Utrecht, Ellen en Edwin

• 18 Januari 2006 - 21:26

Caroline:

jezus zeg, wat hebben jullie al veel mee gemaakt! Krijg zelf ook weer super zin om zoiets te gaan ondernemen. Trouwens erg leuk geschreven, esther. Hey Peet te gek hé dat joost over een maand komt!! Nog meer leuks om naar uit te kijken dus. Nou hier gaat het ook goed. Rustig aan haha niet te vergelijken met jullie leven so far. Wel erg freaky van die tijgers maar die sassie klinkt ook eng. Maar ik begrijp dat hij zo ko is, als hij jullie lastig valt,want daar vechten ze als wijven....ik maak me gelijk een stuk minder zorgen. Succes verder en geniet van al dat moois maar iets zegt me dat ik dat niet hoef te zeggen. x

• 19 Januari 2006 - 08:18

Miranda, Anja(schoonmaaksters) En Jessica:

Hoi Peetje
    We zagen op de kalender dat je vandaag jarig bent. Daarom willen wij je even van harte feliciteren. Zaterdag is het personeelsfeest dan gaan we ff een borrel op je drinken. Hele fijne dag vandaag.
    Dikke zoen van ons.

• 19 Januari 2006 - 09:41

Annet:

Hoi Petra,
    Van Harte Proficiat met je verjaardag!!Veel plezier!!

• 19 Januari 2006 - 13:00

Willy:

Hoi meiden!
    Goh hadden jullie misschien toch een jachtgeweer mee moeten nemen i.p.v. een zaklamp. Pas maar op met die gekke man en natuurlijk ook met de tijger ;-) Spannend allemaal hoor. Maar van tijgervellen kun je ook mooie bontjassen maken toch ;-) Groetjes van Paula & Willy

• 19 Januari 2006 - 13:35

Werner:

Peet,heb jij n'mazzel die Tijger ga je natuurlijk als poezenliefhebster niet schieten, maar die stop je toch gewoon in de tank!Tot SMS

• 19 Januari 2006 - 16:58

Joost:

correctie, petra is vandaag om 2400 uur jarig dus 20 januari, maar goed lief als jij dit morgen ook leest gefeli alvast maar we bellen natuurlijk morgen ffies, doegie

• 19 Januari 2006 - 16:59

• 19 Januari 2006 - 17:25

Chris:

Een keer is genoeg Joost!?

• 20 Januari 2006 - 05:54

Kim:

Sawadeekaaaaa!!
    Wauw echte tijgers wat spannend!!! is wat anders dan kakkerlakken (of hebben jullie die ook??), Nou ja om 4 uur cupasoup dan komt alles goed! Kus voor jullie allebei (mijn avontuur stopt over 2 dagen maar heb dan alle tijd om van jullie op de hoogte te blijven)

• 20 Januari 2006 - 07:57

Paula & Willy In Koor:

Lang zal Petra leven, Lang zal Petra leven,Lang zal Petra leven in de gloria, in de gloriaaa, in de gloriaaa, hieprdepieperdepiep HOERA, hieprdepieperdepiep HOERA, hieprdepieperdepiep HOERAAAAAAAAA.
    XXX P&W